Takaisin

Käyttöehdot

Kaista-palveluiden käyttö edellyttää, että käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Käyttöehdot muodostavat sitovan sopimuksen sinun ja Taksikuution välillä.

Yleistä

SoteKaista-palvelu osoitteessa sotekaista.fi. (”Palvelu”) on Taksikuutio Oy:n (y-tunnus: 0645272-9) (”Palveluntarjoaja”) tarjoama digitaalinen palvelu, jonka avulla hyvinvointialue (”Hyvinvointialue”) hallinnoi hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevia kuljetuspalvelumatkoja (”Matka”). Palveluun kuuluu Hyvinvointialueen käytössä oleva ohjelmisto (”Matkanhallintajärjestelmä”) sekä Hyvinvointialueen omille asiakkailleen (”Matkustaja”) henkilökohtaiseen käyttöön myöntämä asiakassovellus (”SoteKaista- sovellus”).

Palveluntarjoaja toteuttaa ja tarjoaa Palvelun näiden käyttöehtojen (”Ehdot”) mukaisesti.

Matkustajan tulee tutustua huolellisesti näihin Ehtoihin ennen Palvelun käyttämistä. Käyttämällä Palvelua Matkustaja hyväksyy nämä Ehdot ja sitoutuu noudattamaan näitä Ehtoja niiden kulloinkin voimassa olevassa muodoss

Palveluntarjoajan Yhteystiedot

Taksiyritys

Taksikuutio Oy

Y-tunnus 0645272-9

PL 50, Nuijamiestentie 7

00401 Helsinki

Puhelin: +358 (0) 207 756 822

Sähköposti: asiakaspalvelu@taksikuutio.fi

Palvelun Kuvaus

Palvelu toimii yhteistyössä valikoitujen, Palveluun liittyneiden alueellisten taksiyritysten kanssa tai Matkustajan itse valitsemiensa taksiyritysten (”Taksiyritys”) kanssa. Matkustaja voi tilata Palvelun kautta Matkoja Taksiyrityksiltä.

Hyvinvointialue on etukäteen määrittänyt Matkustajalle henkilökohtaisen euro- ja/tai kilometrimäärän (”Budjetti”) tai tietyn kiinteän määrän taksimatkoja (”Matkaoikeus”), joita Matkustaja voi käyttää ennalta määrätyn ajanjakson aikana. Matkustaja saa ne käyttöönsä rekisteröitymällä puhelinnumerollaan SoteKaista-sovellukseen.

Matkustajalla on mahdollisuus seurata Palvelussa SoteKaista-sovelluksella budjetin tai matkaoikeuksien käyttöä reaaliajassa. Kun Matkustajan tekemä Matka on suoritettu, Palveluntarjoaja veloittaa Hyvinvointialuetta automaattisesti SoteKaista-sovelluksen kautta tilatun Matkan hinnan mukaisesti. Hyvinvointialue näkee Matkanhallintajärjestelmästä aiemmat Matkustajan suorittamat Matkat osoite- ja hintatietoineen.

Hyvinvointialueen niin salliessa, Matkustaja voi kirjata Palveluun myös sellaisen Matkustajan Budjettia käyttävän Matkan kustannuksen, jota ei ole tilattu SoteKaista-sovelluksen kautta. Tällöin Matkan kuittitiedot täydennetään SoteKaista-sovellukseen Matkustajan toimesta ja tositteeksi Matkasta liitetään kuva kuitista. Palvelu päivittää automaattisesti Matkustajan tiedot sovellukseen Budjetin osalta. Palveluntarjoaja laskuttaa Matkan kustannuksen hyvinvointialueelta ja tilittää tapahtuman hinnan Matkustajan ilmoittamalle pankkitilille Matkan kustannuksen hyväksymisen jälkeen.

Matkustaja voi tilata Matkan SoteKaista-sovelluksen avulla seuraavasti:

1) Jos Matkustajan valitsema Taksiyritys on yksittäinen liikenteenharjoittaja, Matkan yksityiskohdista voi sopia Taksiyrityksen kanssa esimerkiksi puhelimitse tai muulla Matkustajalle soveltuvalla tavalla. Matkan yksityiskohtien sopimisen jälkeen Matkustajan tai Puolesta-asiointioikeuden saaneen Taksiyrityksen tulee syöttää sovittu aika, Matkan lähtö- ja kohdeosoite, valittu Taksiyritys sekä vahvistaa tilaus. Matkustaja ja Taksiyritys saavat tilausvahvistuksen viestillä.

Matkustaja voi perua tilaamansa matkan ilman veloitusta ilmoittamalla siitä Taksiyritykselle viimeistään tunti ennen vahvistettua Matkan lähtöaikaa. Myöhemmin peruutettu Matka voidaan veloittaa Matkustajalta vahvistetun tilauksen mukaisesti.

tai



2) Jos Matkustajan valitsema Taksiyritys on välityskeskus, Matka tilataan suoraan SoteKaista-sovelluksella valitsemalla SoteKaista-sovelluksesta löytyvä välityskeskus. Välityskeskuksen järjestelmä hakee asiakkaalle lähimmän soveltuvan taksin. Matkustaja voi seurata tilauksen etenemistä SoteKaista-sovelluksellaan.

Matkustaja voi seurata taksin saapumista Palvelussa. Matkustajan ei tarvitse Palvelua käyttäessään suorittaa matkasta maksua Taksiyritykselle, vaan matka laskutetaan matkaoikeuden hankkineelta Hyvinvointialueelta.



Matkustaja voi tilata taksimatkoja myös sellaisilta Taksiyrityksiltä, jotka eivät löydy SoteKaista- sovelluksen listaamista Taksiyrityksistä. Tällöin Matkustajan tulee sopia Matkasta haluamallaan tavalla ja maksaa se itse autossa kuljettajalle. Korvauksen saadakseen Matkustajan tulee tallentaa SoteKaista-sovelluksella Matkan kuittitiedot (Taksikuitti) ja kuva Taksikuitista. Hyvinvointialue tarkistaa Matkustajan kuittitiedot ja siirtää hyväksyttyjen Matkojen kustannukset tilitettäväksi Matkustajan ilmoittamalle pankkitilille Palveluntarjoajan toimesta. Hyvinvointialue voi myös hylätä Matkan korvauksen, mikäli se ei täytä Hyvinvointialueen kuljetuspalvelumatkoille asettamia edellytyksiä. Tällöin Matkustaja ei ole oikeutettu korvauksen saamiseen Matkasta.

Matkustajalla ei ole muuta mahdollisuutta saada korvausta taksimatkan kustannuksista.

Matkustaja vastaa kaikista Palveluun antamistaan tiedoista ja niiden oikeellisuudesta.

Rekisteröityessään Palveluun Matkustaja sitoutuu säilyttämään huolellisesti käyttäjätunnuksensa ja salasanansa. Matkustajalla on oikeus antaa Palveluun liittyvä Puolesta-asioinnin käyttöoikeus, mikä myönnetään syöttämällä ja vahvistamalla Puolesta- asioijan matkapuhelinnumero SoteKaista-sovelluksen tietoihin. Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta luovuttaa Palvelun käyttöoikeutta, mukaan lukien käyttäjätunnuksia tai salasanaa, Palvelun ulkopuoliselle kolmannelle osapuolelle ilman Hyvinvointialueen lupaa.

Matkustaja vastaa kaikesta Palvelun käytöstä ja siitä aiheutuvista mahdollisista vahingoista ja kustannuksista, jotka aiheutuvat Matkustajan käyttäjätunnuksen ja/tai salasanan kautta. Matkustaja vastaa siitä, etteivät käyttäjätunnus ja salasana joudu ulkopuolisten tietoon. Palvelun väärinkäytön estämiseksi Matkustaja sitoutuu ilmoittamaan Hyvinvointialueelle välittömästi, mikäli Matkustajalla on syytä epäillä käyttäjätunnuksen tai salasanan joutuneen kolmannen osapuolen haltuun.

Mikäli Matkustaja rikkoo näitä Ehtoja, Hyvinvointialueella on oikeus asettaa Matkustajan hallussa olevat matkaoikeudet käyttökieltoon.

Palveluntarjoaja laskuttaa matkat sekä palkkiot ja muut maksut Hyvinvointialueelta voimassa olevan Hyvinvointialueen ja Palveluntuottajan välisen sopimuksen mukaisesti.

Matkustaja tiedostaa ja hyväksyy, että Taksiyritys perii tuottamastaan henkilökuljetuspalvelusta oman hinnastonsa mukaisen hinnan. Mikäli Taksiyritys on rekisteröitynyt SoteKaista-sovelluksen Taksiyritykseksi, näkee Matkustaja tilattavan matkan kokonaishinnan SoteKaista-sovelluksellaan heti, kun Matkustaja on valinnut tilaukselleen haluamansa Taksiyrityksen ja syöttänyt matkatilauksen tiedot. Matkan hinta on siis etukäteen Matkustajan nähtävillä ennen tilauksen lähettämistä. Lähettämällä tilauksen SoteKaista-sovelluksella Matkustaja hyväksyy Matkasta perittävän hinnan, joka vähennetään Matkustajan Budjetista.

Palveluntarjoaja ei miltään osin vastaa Taksiyritysten hinnoittelusta tai hinnoitteluperusteista. Taksiyrityksen hinnoittelua koskevat reklamaatiot on tehtävä kyseiselle Taksiyritykselle.

Hyvinvointialuetta tai Matkustajaa ei veloiteta käyttämättömistä matkaoikeuksista.

Kaikki immateriaalioikeudet Palveluun, sen osiin ja sisältöön ovat yksinomaan Palvelutarjoajan ja/tai sen sopimuskumppaneiden omaisuutta. Immateriaalioikeudet tarkoittavat tekijänoikeuksia ja lähioikeuksia, patentteja, hyödyllisyysmalleja, mallioikeuksia, tavaramerkkejä ja mitä tahansa muuta rekisteröitävää tai ei-rekisteröitävää oikeutta.

Palvelua käyttävällä Matkustajalla ei ole lupaa levittää, julkaista, kopioida, saattaa yleisön saataville tai muuten kaupallisesti hyödyntää Palvelua tai sen osaa taikka muodostaa Palvelusta tai sen osasta toista teosta, tietokantaa tai palvelua näiden Ehtojen vastaisesti. Palveluntarjoaja myöntää Matkustajalle toistaiseksi voimassa olevan henkilökohtaisen oikeuden käyttää Sovellusta näiden Ehtojen mukaisesti.

Palvelu toteutetaan näissä Ehdoissa kuvatun mukaisesti ja tarjotaan ”sellaisena kuin se on”.

Palveluntarjoaja pyrkii kohtuullisin keinoin siihen, että Palvelu olisi Matkustajan käytössä jatkuvasti ja häiriöttä. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan vastaa Palvelun keskeytyksettömästä tai täysin virheettömästä toiminnasta eikä Palvelussa ilmenevistä teknisistä vioista, huolto- tai asennustoimista aiheutuvista keskeytyksistä taikka niiden aiheuttamista Palveluun sisältyvien tai muun tiedon muuttumisesta tai katoamisesta, kolmansista johtuvista tiedonsiirtoon liittyvistä ongelmista, häiriöistä tai katkoksista, ellei pakottavasta lainsäädännöstä tai Ehdoista muuta johdu.

Palveluntarjoajalla on oikeus keskeyttää Palvelun tai sen osien tarjoaminen muutoksen, uudistuksen tai siihen liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai huoltotyön tai muun sen kaltaisen syyn vuoksi taikka mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää. Palveluntarjoaja rajoittaa keskeytyksen keston niin lyhyeksi kuin mahdollista. Keskeytyksestä ilmoitetaan etukäteen, mikäli se on mahdollista.

Palveluntarjoaja kehittää Palvelua jatkuvasti ja sillä on oikeus muuttaa Palvelua ja sen sisältöä osana normaalia toimintaansa parhaaksi katsomallaan tavalla ja aikoina. Palveluntarjoajalla on oikeus lopettaa Palvelun tai sen osien tarjoaminen ilmoittamalla siitä vähintään yhtä (1) kuukautta aikaisemmin kirjallisesti. Mikäli Matkustaja ei hyväksy muutosta tai lisäystä, Matkustajan on oltava yhteydessä hyvinvointialueeseen tietojen poistamiseksi ja/tai palvelun käytön lopettamiseksi.

Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelussa välitettävien tietojen oikeellisuudesta, luotettavuudesta, virheistä, puutteista, epätarkkuuksista tai muista vioista eikä oikeuksien loukkaamattomuudesta.

Palveluntarjoaja ei vastaa henkilökuljetuspalvelun suorittamisesta eikä sen laadusta. Palvelun kautta tilatun matkan laatua koskevat huomautukset on tehtävä henkilökuljetuksen suorittaneelle Taksiyritykselle.

Matkustaja voi lopettaa Palvelun käytön milloin tahansa ilmoittamalla Hyvinvointialueelle puhelimitse tai kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse.

Palveluntarjoaja tai Hyvinvointialue voivat estää Palvelun käytön Matkustajilta välittömin vaikutuksin, jos Matkustaja on olennaisesti ja huomautuksista piittaamatta laiminlyönyt tai rikkonut Ehtoja.

Kun Matkustajan käyttöoikeus Palveluun päättyy mistä tahansa syystä, päättyy samalla myös kaikkien Palveluun liitettyjen Matkaoikeuksien voimassaolo.

Palvelun käytön päättymisestä huolimatta kaikki ennen päättymistä syntyneet velvoitteet (ml. maksuvelvoitteet) sitovat Hyvinvointialuetta ja Matkustajaa päättymisen jälkeenkin näiden Ehtojen mukaisesti.

Ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Palveluntarjoaja ei vastaa mistään Matkustajalle aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista, kuten kolmansille osapuolille maksettavista korvauksista, tietojen katoamisesta tai muuttumisesta tai näistä aiheutuneista vahingoista.

Vastuunrajoitukset eivät sovellu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella aiheutettuihin vahinkoihin.

Palvelun käyttöön sovelletaan Hyvinvointialueen tietosuojaselostetta, joka on saatavilla Hyvinvointialueen määrittämästä paikasta. Tietosuojaselosteessa kuvataan, mitä henkilötietoja Palveluntarjoaja kerää Palveluun liittyen ja kuinka kyseisiä henkilötietoja käsitellään. Hyvinvointialue toimii tietosuojalain määrittämänä Rekisterinpitäjänä ja Palvelutarjoaja toimii henkilötietojen Käsittelijänä.

Palveluntarjoaja ei ole vastuussa sopimusvelvoitteensa rikkomisesta, joka aiheutuu Palveluntarjoajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä (esim. sota, luonnonkatastrofi, työtaistelu, tietoliikennehäiriö, viranomaisen päätökseen tai menettelyyn liittyvä syy, jne.), jota Palveluntarjoajan ei voida kohtuudella edellyttää ottaneen huomioon sopimuksen tekohetkellä ja jonka seurauksia Palveluntarjoaja ei myöskään olisi voinut kohtuudella estää.

Jos jokin näiden Ehtojen kohta todetaan millä tahansa perusteella lainvastaiseksi tai täytäntöönpanokelvottomaksi, ei tämä vaikuta millään tavoin näiden Ehtojen laillisuuteen tai täytäntöönpanokelpoisuuteen muilta osin.

Palveluntarjoaja saa käyttää alihankkijoita. Palveluntarjoaja vastaa alihankkijoidensa työstä kuin omastaan.

Näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat säännökset.

Näistä Ehdoista aiheutuvat riidat ratkaistaan neuvotteluteitse yhdessä Hyvinvointialueen kanssa.

Ehtojen Muutokset

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa näitä Ehtoja. Muutoksista ilmoitetaan sähköpostitse Matkustajalle viimeistään yksi (1) kuukausi ennen kuin muutokset astuvat voimaan. Sähköpostitse lähetetty ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi lähetyspäivänä, ellei Palveluntarjoaja saa heti lähetyksen jälkeen ilmoitusta viestin lähetyksen epäonnistumisesta.